Dan före doppare dan.

publicerat i Allmänt;

Fick kompa ut från jobbet 3 timmar tidigare vilket gjorde dagen mer stress fri.
Jag hann åka och handla lite mat och den där berömda julskinkan.

Kom hem kastade in varorna i kylen, sedan gick jag och Flisan ut i stallet och fixade för dagen.
Snabbt iväg och hämta halm så hästarna har något extra att pilla med. In med 50 balar i transporten och sedan hjälptes jag och flisan åt att få upp det på loftet. Så mycket smidigare än att göra det själv, gick super snabbt. Swish!

Direkt efter så tog vi ut damerna på en promenad, de var super laddade båda två. Ametist har fått vila från ridningen sedan den 13/12 alltså ca 10 dagar, men har fått gå promenader. Ginza har ju vilat pga skada sedan den 17/11, men igång skrittas för hand de senaste 2,5 veckorna. Senaste promenaderna har hon velat flyga i luften MÅNGA gånger. Min plan var att börja sitta och skritta uppsuttet men insåg ganska snabbt att jag vill inte sitta upp på en häst som är så explosiv att hon inte vet var hon ska göra av sin energi.
Så idag när vi ändå gick bort förbi hultarp lånade vi ridbanan och lät dem Lösgalopperas.
Ginza var tokig for iväg i full galopp och kastade rumpan i luften.
Ametist var inte sämre hon utan hon var som en laddad bomb även hon.
Ginza lugnade ned sig ganska fort och började söka sig upp till mig. Men då bad jag henne trava ut liten stund extra för att inte tvärt avsluta från 10000 till 0.
Hon var så avslappnad och nöjd när vi promenerade hem. Som att jag äntligen fattat vad hon behövt få göra den senaste veckan.

För mig är det ett friskhets tecken att hon börjat rulla sig varje dag i den lerigaste leran och att hon varit super laddad när jag går med henne.

Hon ska få ladda ur en gång till på banan innan jag sitter upp och börjar skritta henne. Tror inte den onödiga energin försvinner så lätt.

Jag hoppas bara att hon inte skadar sig igen utan att hon faktiskt kan få hålla ett tag nu. Eller för alltid! Det hade ju varit det bästa.

Men nu blickar vi framåt, det ska bli otroligt mysigt att få börja rida den häst jag faktiskt valt själv. Den häst som får mig ibland totalt vansinnig, ibland totalt orolig och den som håller lågan vid liv så jag inte blir uttråkad. Vi hoppas hon fortsätter vara den hästen länge länge💕. Men jag vågar inte säga att det blir så.

Denna dag 23/12 har Ametist bott hos oss i 11 månader så om en månad exakt har hon ju varit här ett år. Osh vad tiden gått fort och vad hon har förändrats. Från att ha strosat runt och varit en häst med mycket bus har hon blivit en trygg ridponny.
Klart att utbildningen har bara börjat men hon är en riktigt fin liten ponny.
När Felicia är redo att gå vidare kommer vi försöka hitta en liten ryttare som kan fortsätta att utveckla henne.
Kanske hon blir kvar för alltid här då Flisan verkligen verkligen funnit sin kompis, vi får se vart det leder. Viktigast är att Flisan är lycklig.

Ginza har jag haft i 1 år och 8 månader. Så i april har jag haft henne i två år, hur är det ens möjligt😳 ha ha ha.
Får se nästa höst vad jag känner då, då kanske jag är uttråkad precis som jag blev med Picasso. Ush vad dum jag är!!! Nä det tror vi inte jag blir utan vi tror på att Mia har hittat sin vän som kan få mia att känna den här hästen är en utmaning och att hon är bäst. Vi hoppas! För Ginza är verkligen en fin tjej.

Julaftons tidig morgon:
Självklart ligger jag här i soffan och skriver om mina hästar.
Kl är nu halv 5 och här har jag varit i ca en timma.
Snart kan jag gå ut och börja fixa stallet, men inte riktigt än.
Ska förbereda allt och fodra ut med mer halm så de har något att pilla med när vi är iväg och att det blir lite sådär med utfodringarna.

Hästarnas foderstat ser ut så här:

Ginza:
-7 dl lusern som jag blöter upp. Oftast får hon det i två omgångar.
- cellvet. (Får långsamt öka dosen då hon varit lite knepig för att börja dricka vattnet med det i.)
- ca 12 kg hö.
- halm.

Ametist:
- 4 dl lusern som jag sedan blöter upp, fås i en eller två givor.
- cellvet.
- 8kg hö.
- halm.

Lusernen är det inget tillsatt socker eller melass i, super glad att jag äntligen hittat ett lusern utan😊👍🏼.

Ja jag vet de får mycket hö båda två vilket de är värda.

Höet är sent skördat men jätte fint.

Cellvet kan du läsa om här:
http://www.cellfood.nu/cell-vet.php

Ändå är Ginza inte tjock utan är smäcker och fin. Tycker inte hon gick upp något vidare i somras heller så det är väl så här hon kommer se ut kanske.

Kan ju säga att ibland önskar jag att hon kunde ha lätt för att ha bra hull jag menar Picasso kunde titta på mat så blev han tjock.
Han behövde jag ju inte ge något extra ut över hö och mineraler vilket hade gjort det lite billigare. Ha ha ha .

Kommentera inlägget här :