Fredag

publicerat i Allmänt;

Under veckan har jag gått promenader med Ginza vilket hon verkar uppskatta mycket istället för att enbart stå i hagen. Hennes ben har varit så mycket bättre men jag har ändå beslutat att hon ska få vila från ridning fram till Januari. Men att jag går promenader fram tills dess för att sedan kunna skritta henne uppsuttet.
Jag längtar!
Ametist har fått promenader och blivit tömkörd vilket är kanon bra för henne som avkoppling. Självklart ska hon få vila större delen men får inte samla på sig riktigt lika mycket energi som Ginza.

Torsdag:
Jag åkte till Mellangården under eftermiddagen och började med den vite grabben. Idag satt jag även upp på honom och vi kunde till och med trava lite.

Efter det red jag Dicte i skogen tillsammans med Annelie och Saga som står uppstallade på Mellangården.
Nice dag denna dagen.

Fredag: jag fixade stallet snabbt under morgonen och sedan skjutsade jag Flisan till skolan och begav mig mot Ostabygd och alla mina hästvänner.

Bodil var otålig och slog med hoven i väggen så hon fick bli först ut. Detta var första gången för henne att ridas själv i skogen, vilket gick kanon bra. Lika framåt och busig som vanligt.
Jobbade på att lugna sig, göra halt, rygga och flytta för skänkel.

Vi red till Janekke och Bella så följde de med oss tillbaka till Ostabygd.

Väl på Ostabygd tränade vi Bella i ridhuset. Vi börjar mer och mer få grep om denna dam. Hon har ett beteende att springa ned oss och kicka mot oss när vi jobbar med henne vilket är helt oacceptabelt. Så vi måste hitta ett läge med henne så hon vill jobba med oss utan att anfalla oss eller springa ned oss.
Idag så valde jag att lösgaloppera henne, detta på mina villkor och att hon skulle lyssna på mina signaler. Vilket hon gjorde bra.
Kunde sedan longera henne runt mig utan att hon valde att springa och meja ner mig👍🏼.
Satt upp och skrittade henne och hon var så snäll och fin.
Ägaren red några varv och sedan avslutade vi.
Gjorde i ordning Signe och så följde även Ylva och Nosen med oss.
Janekke och Bella red hela vägen hem, så grymt stolt över dem.
Jag och Ylva red vidare en sväng och jag kan säga att jag blev grymt imponerad över Signe. Hon var så mycket lugnare idag och hon var så motiverad att arbeta😍. Hon gjorde mig riktigt glad. Vi var väl ute lite mer än en timma och det var riktigt härligt.
Väl tillbaka och jag tog ut favoriten Amarillo eller rijo som han nu kallas, måste vänja mig vid det.
Red honom i ridhuset och det första som händer är de där f*rbannade duvorna... han for iväg ett par gånger innan han lugnade sig.

Tränade inget speciellt mer än att han skulle gå i alla gångarter i jämnt tempo och att inte suga tag så hårt i bettet och istället släppa taget lite och bli mjuk. Tyvärr har han samlat på sig på tok för mycket energi, men jag älskar att jobba med det ändå.

Nu är jag på jobbet börjar min stora helg med jobb. Som kommer pågår fram till fredag nästa vecka, dock ledigt under vissa dagar tack och lov!

Planeringen ser väl ut som tisdag: Ostabygd och onsdag mellangården. Får se om det blir någon mer dag till Ostabygd.

Den vite hos Mellangården
Bodil, i hökensås skogarna☺️
Vackra Signe.

Kommentera inlägget här :